Wat de toekomst brenge moge - Reisverslag uit Granadilla de Abona, Spanje van Denise Gorissen - WaarBenJij.nu Wat de toekomst brenge moge - Reisverslag uit Granadilla de Abona, Spanje van Denise Gorissen - WaarBenJij.nu

Wat de toekomst brenge moge

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Denise

17 December 2020 | Spanje, Granadilla de Abona

Hallo lieve mensen,

Laat ik beginnen met een tekst die afgelopen maanden vaak voorbij kwam en mij heeft geholpen en geïnspireerd:
Hij heeft u, mens, bekendgemaakt wat goed is. En wat vraagt de HEERE van u anders dan recht te doen, goedertierenheid lief te hebben en ootmoedig te wandelen met uw God. (Micha 6:8)
Zo ervaar ik het leven aan boord en ook de weg die God met mij gaat en voor mij baant. In mijn vorige blog schreef ik al over de positie Executive Assistant. Deze baan heb ik inmiddels geaccepteerd en dat betekent dat ik vanaf april 2021 van baan verander. Daarbij werd mij geadviseerd om met twee jaar te verlengen, waar ik natuurlijk goed over na moest denken, overleggen en bidden. Bovenstaande tekst en aanmoedigende woorden van jullie hebben mij doen beslissen dit commitment aan te gaan. Dat betekent dat ik nog minstens twee jaar bij Mercy Ships blijf en de On Boarding in Texas moet gaan doen. Ik hoop dit aankomende februari in werking te zetten, als het mogelijk is met reizen. Dat betekent ook dat ik even tijd heb om naar Nederland te komen! Hoewel ik het hier helemaal naar m'n zin heb en het schipleven enorm zal missen in die ruim tien weken, zie ik er ook naar uit jullie allemaal te zien! Willen jullie meebidden dat God de weg opent om te reizen?

Afhankelijk van reisbeperkingen en quarantainetijd zal ik dus nog tot eind januari/begin februari in de Dining Room werken, waar ik nog elke dag met plezier de crew serveer. Een paar weken geleden vierden we Thanksgiving aan boord, waarvoor we een extra speciaal diner hadden. Dit was superleuk om mee te maken, zeker omdat ik die dag ook in de Galley hielp tijdens mijn pauzes! En dat zal ik voor kerst weer doen: samen met een meisje uit de Galley verzorg ik de kerstdesserts:)

Over kerst gesproken, dat wordt hier aan boord volop gevierd! 29 november zijn alle publieke ruimtes gedecoreerd, we hebben wekelijks gemiddeld 5 activiteiten en elke dag een verhaal en werkje in de aan de hand van een boom waarin elke dag een nieuw verhaal uit de stamboom van Jezus komt. Zo kan ik toch nog een beetje zondagsschool doen;) Verder zijn er verschillende muzikale uitvoeringen en decoreren we de International Lounge (zaal voor bijeenkomsten) elke week een beetje meer. Wat muzikaliteit betreft doe ik mee in het spelen van een paar kerstliederen met bellen en voor het decoreren van de zaal heb ik het hele kerstverhaal in silhouetten gemaakt!

Ook Sinterklaas is door ons uitgebreid gevierd! Mocht je het leuk vinden daar meer van te zien, hier een link naar ons filmpje: https://youtu.be/M8O4mD2B_FQ. We hebben ervan genoten om dit met de Nederlanders te organiseren!

Van de mogelijkheid om aan land te gaan, genieten we ook nog steeds erg. Afgelopen maand zijn we een aantal keer naar het strand geweest, we hebben en heuse hike door de bergen gedaan en zijn als afscheidsfeestje voor een vriend met zonsondergang de heuvel bij het strand opgeklommen om daar met de hele groep te eten en de zonsondergang te zien. Dit was niet de enige vriend die afgelopen maand het schip verliet. Vlak voor kerst gaan velen met verlof of voorgoed naar huis en dat is voor mij nog steeds best lastig soms om afscheid te nemen van vrienden die je misschien nooit meer ziet. Gelukkig blijven er ook genoeg achter;) Wel zou ik jullie willen vragen om echt mee te bidden voor nieuwe vrijwilligers aan boord. Er zijn veel afdelingen die personeelstekort hebben. Met name receptie, dining room, officieren aan dek en eind januari ook elektriciens en de galley.

Door deze tekorten help ik regelmatig in receptie. Volgende week draai ik drie volledige shifts, zodat de receptionisten niet de hele kerst en alle dagen daaromheen hoeven te werken. Vandaag was een drukke dag op de afdeling bevoorrading, en laat nu net een van mijn beste vrienden daar werken. Dat werd dus een dagje helpen;) Heel leuk om verschillende afdelingen te zien!

Genoeg te doen dus, en daardoor moet ik soms wel een beetje opletten dat ik niet teveel doe en moe word. Soms zit ik dus gewoon even lekker buiten of in m'n cabin. En dat is ook helemaal goed. Je kunt het echt vergelijken met een groot huis waar je soms even op je kamer gaat zitten. Even nieuwe energie opdoen, Bijbel lezen, een film kijken of tekenen om dan weer met frisse energie mee te doen aan de activiteiten, of om te genieten van tijd met vrienden. Voorbeelden daarvan zijn te zien op de foto's: een nachtje buiten slapen in hangmatten en koffie drinken met een van de officers in de brug.

Organisatorisch zijn er ook weer wat wijzigingen sinds afgelopen maand. In verband met vluchtelingen op Gran Canaria zullen we daar niet meer heen gaan in januari. We blijven dus op Tenerife en hopen volgende week wat meer informatie te ontvangen over de planning voor een eventuele field service aankomende april. De onderzoeksteams hopen over een paar weken in Senegal aan te komen.
Afgelopen week werd ons een nieuw financieel programma gepresenteerd dat er in het kort op neerkomt dat de kosten voor vrijwilligers wat omlaag gaan en dat iedereen die langer dan twee jaar aan boord is zelfs een toelage kan ontvangen waardoor geld verdienen ineens de kwestie word. Om eerlijk te zijn, voor sommige mensen helpt dit heel erg, maar wij maken ons ook een beetje zorgen over wat voor vrijwilligers zich hierdoor zullen aanmelden. We hopen en bidden dat deze nieuwe regelingen de motivatie van nieuwe crew niet zal veranderen en dat God het centrum van de organisatie mag blijven.

Klein nieuwtje: ik heb sinds deze week ook een pagina op mercyships.nl/bemanning. En houd die website in de gaten, want er zit ook een interview aan te komen!

Ik hoop jullie allemaal snel weer te zien en wens jullie alvast gezegende kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar! Super- superbedankt voor de 49(!) kaarten die ik afgelopen week kreeg toegestuurd. Geweldig zeg, om op die manier te zien hoe jullie met mij meeleven:) Bedankt voor jullie betrokkenheid en gebed, hieronder nog wat gebedspunten.

Lieve groet,
Denise

Gebedspunten:
- De vluchtelingenstroom die nu richting de Canarische eilanden komt. Gisteren zagen we resten van zwemvesten etc. drijven in de haven en dat geeft de ernst van het probleem aan. Bid voor deze vluchtelingen.
- Nieuwe vrijwilligers zodat de kritieke posities opgevuld worden.
- Opening van deuren om in april terug te gaan naar Senegal.
- Zegen over de lopende projecten in Afrika.
- Mogelijkheden voor crew die naar huis willen om ook te gaan en voor mijzelf om t.z.t. naar de Verenigde Staten te reizen.
- Dat wij als crew zullen getuigen van de hoop die in ons is en ons hart elke dag mogen richten op God, zodat we vervuld van de Heilige Geest zullen dienen tot eer van Hem.
- Een hechte band tussen alle vrijwilligers, zodat iedereen gezien wordt.

  • 18 December 2020 - 10:45

    Petra De Jong :

    He Denise, Wat gaaf om zo jou verhalen te lezen! Vooral mooi om te zien hoe jou gaven en talenten worden gebruikt binnen deze plek. Kan me ook voorstellen dat het allemaal wel heel intens is en soms veel. Neem ook de ruimte om even voor jezelf te kiezen. Wens je hele finne dagen toe en Gods zegen ! Liefs Petra de Jong




  • 21 December 2020 - 11:21

    Mirjam:

    Wow Denise, geweldig wat een commitment! Ik ken je niet persoonlijk maar het enthousiasme springt weer van je blog af! Dank je wel voor je harde werk en extra uren inzet bij de andere departments. Mooi hoe je die eerste twee kernwaarden van Mercy Ships zo duidelijk laat zien: Love God & love and serve others! Lieve groetjes aan Heilke, Denise, Susanna en de Dutchies!

  • 21 December 2020 - 14:46

    Tabitha:

    Hoi Denise, wat een mooie blog weer, bedankt voor het delen van je ervaringen. Tof dat je zo mee kan werken op andere afdelingen en ervaringen kunt opdoen. Dank voor de gebedspunten, ik zal er voor bidden. Heel veel zegen en geniet van Kerst aan boord. Groetjes, Tabitha

  • 24 December 2020 - 14:24

    Gerda Stark:

    He Denise,
    Wat fantastisch om jouw prachtige verhalen te lezen! Fijn dat het zo goed met je gaat en wat een mooi werk doe jij! Wat een zegen mag jij brengen....hoop idd dat je even naar Nederland mag afreizen, maar ook super dat je de baan hebt geaccepteerd.
    Weet dat we aan je denken, voor je bidden. Lieve groet van ons!

  • 26 December 2020 - 20:34

    Denise Gorissen:

    Hi all,

    Petra, dankjewel voor je bemoedigende woorden. Soms doe ik inderdaad zoveel tegelijk (omdat ik daar nu eenmaal van houd;)) maar dan moet ik ook even rust nemen. Jullie ook fijne feestdagen gewenst!

    @Mirjam, superleuk je reactie zeg, en heel erg bedankt voor hoe je Heilke zegent aan boord:) Ik deel er op mijn plek weer in mee ook namens mezelf heel erg bedankt dus! Zal ik doen! Veel zegen in Nederland!

    @Tabitha, bedankt voor je lieve reactie en nog meer voor je gebed! Dat wordt erg gewaardeerd:) Groetjes aan kantoor Nederland!

    @Gerda, bedankt voor je enthousiasme en medeleven zeg! Dat waardeer ik erg. Bedankt! Groeten terug:)

  • 26 December 2020 - 20:35

    Denise Gorissen:

    Hi all,

    Petra, dankjewel voor je bemoedigende woorden. Soms doe ik inderdaad zoveel tegelijk (omdat ik daar nu eenmaal van houd;)) maar dan moet ik ook even rust nemen. Jullie ook fijne feestdagen gewenst!

    @Mirjam, superleuk je reactie zeg, en heel erg bedankt voor hoe je Heilke zegent aan boord:) Ik deel er op mijn plek weer in mee ook namens mezelf heel erg bedankt dus! Zal ik doen! Veel zegen in Nederland!

    @Tabitha, bedankt voor je lieve reactie en nog meer voor je gebed! Dat wordt erg gewaardeerd:) Groetjes aan kantoor Nederland!

    @Gerda, bedankt voor je enthousiasme en medeleven zeg! Dat waardeer ik erg. Bedankt! Groeten terug:)

  • 16 Januari 2021 - 08:40

    Annemarie:

    Denise. Nog de beste wensen voor 2021. Een nieuw jaar. Wat dat brengt weet niemand maar maar zoals het lied het zegt: ons geleid des Heeren hand. Leuk om je blog weer te lezen. Goed dat je naast zoveel werkzaamheden ook tijd neemt voor jezelf om ook even aan jezelf te denken. Putten uit de Bron. Sterkte met en in alles en ik hoop dat je verlof door kan en mag gaan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Denise

Kushe, Wat leuk dat je me volgt tijdens mijn reis met Mercy Ships, eerst als Dining Room Team Leader, daarna Executive Assistant en Receptioniste, en nu als HOPE Center Facilitator! Op deze pagina blog ik maandelijks over het leven aan boord van de Global Mercy, een (letterlijk en figuurlijk) bewogen bestaan. Shalom, Denise

Actief sinds 04 Maart 2020
Verslag gelezen: 504
Totaal aantal bezoekers 21767

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2023 - 09 Juli 2024

Mercy Ships - Sierra Leone - 2023/2024

15 Februari 2023 - 15 Juli 2023

Senegal - 2023

28 Januari 2022 - 14 Februari 2023

Mercy Ships - Senegal 2022

09 Juli 2020 - 31 Januari 2022

Mercy Ships - Shipyard 2020-2022

Landen bezocht: