Intens leven - Reisverslag uit Las Palmas de Gran Canaria, Spanje van Denise Gorissen - WaarBenJij.nu Intens leven - Reisverslag uit Las Palmas de Gran Canaria, Spanje van Denise Gorissen - WaarBenJij.nu

Intens leven

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Denise

18 Augustus 2021 | Spanje, Las Palmas de Gran Canaria

Mooie Nederlanders,

Het zijn volle dagen aan boord. Dat ik deze blog nu schrijf, laat zien dat aan de drukte van afgelopen weken een einde komt. Ik ben namelijk net klaar met het inwerken van een nieuwe collega, en dat maakt ons team voorlopig weer compleet! Om een lang verhaal daar rondomheen kort te maken: Onze Hoofd Receptionist is een paar maanden weg en daarom neem ik zijn positie nu waar. We hadden de afgelopen twee maanden maar drie receptionisten en moesten daarmee 16 uur per dag de desk zien te bemannen. Daarnaast heb ik nog steeds mijn werk als managementassistent en wonen we, tot het einde van droogdok, met een deel van de vrijwilligers in een hotel aan land. En dat veroorzaakt een hoop heen en weer gesleep met spullen als je soms daar en soms aan boord moet slapen.

De afgelopen maand had ik dus geen vaste woonplaats, waardoor je mensen een beetje misloopt en je wat meer moeite moet doen om de community samen te houden. Ook vertrokken er opnieuw een aantal vrijwilligers die voor lange tijd aan boord geweest waren, en waren er meerdere lastige situaties aan boord. We hadden bijvoorbeeld een vier dagen durend project aan de brandveiligheidssystemen, waardoor stroomgebruik zoveel mogelijk beperkt werd en op geen enkele manier vuur/verhitting mocht plaatsvinden aan boord. Eten werd dus besteld en het was erg warm aan boord. Degenen die aan boord wonen, zagen er elke dag meer uitgeput uit en we konden daarom bijna een gat in de lucht springen toen meegedeeld werd dat het project klaar was. Over gaten gesproken: het werk in de tanks gaat volop door! Overal in de romp zijn gaten geslepen en wordt dag en nacht aan de tanks gehamerd, gelast en geverfd. Laten we hopen en bidden dat dit werk volgende maand af is:)

Oke, genoeg geklaag voor vandaag. Want, ja, het leven aan boord is zwaar voor velen, maar er is ook een tijd om naar buiten te gaan, te ontdekken, te genieten van Gods schepping, en te zijn op de bergtoppen, letterlijk. Verschillende afdelingen aan boord werken hard om onze vrijwilligers leuke activiteiten te bieden. En wij nodigden mensen uit die we normaal niet zoveel buiten zien, om er eens op uit te trekken. Wat een geslaagde dagen waren dat! We reden een stuk de bergen in en kwamen bij een prachtig dorpje, deden daar een hike door de natuur en aten daarna gezellig wat snacks met elkaar. De andere activiteit die wij probeerden, was op Heilkes verjaardag: we gingen naar botanische tuin met een aantal jongere en oudere dames:) Ik heb nog niet vaak zoveel gelachen op een dag. We hadden onze persoonlijke fotograaf en clown bij ons en voelden na maandenlang eindelijk weereens echt gras! Het liet ons beseffen hoe wonderlijk en geweldig God alles heeft gemaakt.

Dat is een onderwerp dat me de afgelopen tijd bezig heeft gehouden: Gods grootheid. En hoe ik me daartegenover moet gedragen. Hij is God en ik niet. Hij leert mij in de figuur van Jezus dat dienen en nederig zijn horen bij Hem volgen. En dat is moeilijker dan je denkt. Tegelijk hebben we de Maker van alle dingen om ons heen aan onze kant staan. Hij vecht voor ons, en ik heb niets te vrezen. Mijn identiteit is niet iets waar ik voor moet opstaan, maar iets dat vastligt in Hem die aarde en hemel, maar ook onze karakters heeft gemaakt, als afspiegeling van Hem. Wij kunnen creatief zijn, maar Hij heeft creativiteit gemaakt. In het Engels klinkt dit het best: He created creativity. That just blows my mind!

En die grote God wil met mij een relatie. Die grote God houdt van mij, ondanks mijn niet nederige gedrag. Die grote God wil naar mijn geklaag luisteren, en het maakt Hem uit wat ik vandaag doe. Om de eer van Zijn Naam. Hij hoort mijn stem. Hij verstaat elke taal aan boord. Ook daarin is Hij groter dan ooit:) Van alle talen die ik hoor aan boord, zal ik maar een klein deel verstaan. Ik probeer wat Spaans te spreken als ik mijn eten bestel in het hotel, hoor dagelijks wat Franse gesprekken en probeer ze steeds beter te volgen, maar een professional zal ik nooit zijn. En dat is maar goed ook, want dan zijn we weer terug bij nederigheid. Het houdt me klein.

Wat me ook klein houdt, is de hele COVID situatie. Het laat me zien dat het leven voor ons niet maakbaar is. We kunnen proberen op elke manier ziek worden te vermijden, maar we hebben hier ervaren dat enkel de bescherming en zegen van God ons echt houvast geeft. Gedurende deze hele tijd heeft God ons beschermd en is COVID niet aan boord verspreid. Afgelopen week hebben we na lange tijd van proberen, vragen en onderhandelen als Africa Mercy toegang gekregen tot vaccinaties op het eiland. En dat helpt enorm! Voor onze terugkeer naar Senegal stelt Mercy Ships namelijk als eis dat iedereen gevaccineerd is. Dit verlaagt niet alleen het risico op de verspreiding van COVID, maar vergemakkelijkt vooral het reizen voor een groot deel van onze crew. Dit is dus een groot dankpunt! Aan de andere kant, bid ook voor degenen die het vaccin niet willen nemen uit verschillende overwegingen. Bid voor hen om wijsheid in dit moeilijke besluit.

Zo zie je maar, elk dankpunt heeft een gebedspunt. Pieken en dalen volgen elkaar vliegensvlug op aan boord. Om eerlijk te zijn, ik zou het niet anders willen. Aan boord leven is intens. Diepe dalen, hoge toppen. Maar die hoge toppen konden er nooit zijn, als de dalen niet bestonden. Denk daar maar eens over na. En verwonder je over hoe mooi God het leven gemaakt heeft.

Liefs, en Gods zegen,

Denise

Gebedspunten:
- Dank voor de Global Mercy die nu onderweg is naar Antwerpen, en voor onze zes crew members die veilig aangekomen zijn op de Global Mercy!
- Dank voor de doorbraken in het vaccinatieproces dat we toegang krijgen tot vaccins via Spanje
- Dank God dat een vriend van ons zijn leven aan Jezus gegeven heeft! En bid dat velen zullen volgen:)
- Bid voor wijsheid voor degenen die morele/religieuze bezwaren hebben tegen vaccinatie
- Bid om Gods nabijheid, kracht, vreugde en bescherming als het vele werk aan boord doorgaat. Bid ook voor de familie/vrienden van een contractor die gisteren in de scheepswerf gestorven is nadat hij van een ander schip zeven meter naar beneden viel
- Bid om moed en vrijmoedigheid om het evangelie te delen, waar we ook komen, door woord en daad

  • 25 Augustus 2021 - 17:01

    Alize:

    Hoi Denise,

    Wat fijn dat we weer zo met jou (en de bemanning) mee mogen leven. Wat een ervaringen en belevenissen! Maar zo mooi om te lezen hoe God centraal staat in jouw leven. Wij zijn dankbaar dat jij met zo'n positieve houding door blijft gaan in deze "niet normale" tijd. We leven met jou/jullie mee en bidden voor de AFM crew, dus ook voor jou :). Gods zegen, kracht en nabijheid toegewenst!!
    Liefs, Alize

  • 04 September 2021 - 22:24

    Denise Gorissen:

    Hi Alize,

    Super bedankt voor je lieve berichtje en bemoediging. Als het einde in zicht komt, geldt echt het gezegde: de laatste loodjes wegen het zwaarst. Dus nog even doorzetten maar;) Bedankt voor jullie gebed, dat is zoveel waard!

    Zegen, Denise

  • 12 September 2021 - 18:21

    Annemarie:

    Ha Denise. Vanuit Noorden een hartelijke groet. Je maakt veel mee en ik lees dat je dat doet vanuit Gods plan met je leven. Mooi om te lezen hoe dat gestalte krijgt. Ik wens je Toe dat je alle dag kracht ,hulp en nabijheid van Hem mag ervaren. Hartelijke groet Annemarie V

  • 18 September 2021 - 18:43

    Denise Gorissen:

    Super bedankt voor je bemoediging Annemarie! Steun van anderen helpt me enorm:)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Denise

Kushe, Wat leuk dat je me volgt tijdens mijn reis met Mercy Ships, eerst als Dining Room Team Leader, daarna Executive Assistant en Receptioniste, en nu als HOPE Center Facilitator! Op deze pagina blog ik maandelijks over het leven aan boord van de Global Mercy, een (letterlijk en figuurlijk) bewogen bestaan. Shalom, Denise

Actief sinds 04 Maart 2020
Verslag gelezen: 577
Totaal aantal bezoekers 21419

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2023 - 09 Juli 2024

Mercy Ships - Sierra Leone - 2023/2024

15 Februari 2023 - 15 Juli 2023

Senegal - 2023

28 Januari 2022 - 14 Februari 2023

Mercy Ships - Senegal 2022

09 Juli 2020 - 31 Januari 2022

Mercy Ships - Shipyard 2020-2022

Landen bezocht: