Vrijheid in quarantaine - Reisverslag uit Granadilla de Abona, Spanje van Denise Gorissen - WaarBenJij.nu Vrijheid in quarantaine - Reisverslag uit Granadilla de Abona, Spanje van Denise Gorissen - WaarBenJij.nu

Vrijheid in quarantaine

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Denise

26 Juli 2020 | Spanje, Granadilla de Abona

Lieve mensen,
Laat ik beginnen met: het gaat goed met me! Tijdens mijn restrictions heb ik veel tijd gehad om Bijbel te lezen, te tekenen, te schilderen en me voor te bereiden op het werk. Iedereen aan boord is open, zorgt voor elkaar, nieuwe bemanning wordt goed ontvangen, er is overvloed aan eten (en minder overvloed aan douchewater, maar dat geeft niet). Hoewel ik nog geen week uit restrictions ben, heb ik nu al zoveel mogen meemaken, zien en ervaren, dat een blog schrijven hard nodig is;)

Toen ik nog restricted was, moest een bemanningslid naar het ziekenhuis. Het was zo mooi om te ervaren hoe dit bericht meteen werd verspreid in alle appgroepen om voor hem te bidden. Ook de captain bad via het announcement system, heel bijzonder. De vrouw die meeging naar het ziekenhuis voor een check, zit nu twee weken in restrictions, zoals ik dat ook was. Daarin merk je echt hoe iedereen om elkaar geeft. Het gaat trouwens goed met de man nu.

Op dezelfde avond namen we afscheid van drie meiden die na lang proberen terug mochten naar Kameroen! Twee van de drie werkten in ons dining room team, dus ik mocht ze een beetje leren kennen voor ze weg gingen. Ze zijn inmiddels veilig aangekomen en genieten na drie jaar service van een rustperiode. Hiermee komen we meteen op een punt dat momenteel lastig is aan boord. Veel crewleden, met name Afrikaanse collega's, willen graag naar huis om hun familie te zien en rust te nemen. Door Corona zijn de grenzen echter gesloten en ook Spanje geeft geen transit visa af, waardoor Afrikaanse crew niet naar de luchthaven mag. Ik wil jullie vragen om gebed specifiek voor deze crewleden, dat ze naar huis kunnen.

Momenteel is er nog geen zicht op shore leave voor de crew. Inwoners van de Schengenlanden zouden aan land mogen, maar we doen dit niet om rekening te houden met de crew uit andere werelddelen. Woensdag zal er een belangrijke meeting zijn met de Spaanse overheidsinstanties om te kijken of er mogelijkheden zijn voor een special arrangement, zodat alle crew na vijf maanden quarantaine aan land kan gaan. Dit gesprek is een van de laatste opties die we momenteel hebben. Onze travel agent doet al het mogelijke, maar ook voor hem is al het werk momenteel te zwaar.

Genoeg over de moeilijke punten, want er is zoveel om dankbaar voor te zijn! Precies op de dag dat mijn restrictions voorbij waren, vaarden we naar de andere kant van de haven! Hoewel het meer voortgetrokken worden was dan varen, was dit erg leuk om te zien. En hoe welkom voelde ik me deze dag in de community, wauw! Iedereen was blij me uit quarantaine te zien en ik kon eindelijk de community gathering in real life bijwonen:) Daarvoor was het trouwens ook een speciale dag: Alle deck hands mochten afgelopen tijd een opleiding tot able seafarer doen en de graduation was donderdagavond. Wat geweldig om al deze jongens/mannen zo trots te zien met hun certificaten!

Afgelopen vrijdag verhuisde ik naar mijn 'echte' cabin, een vierpersoonshut waar ik de eerste tijd alleen zal verblijven. Ook kreeg ik samen met Melody een tour over het schip. 's Middags was het tijd om taart te bakken, want Heilke was jarig! Het is de (Amerikaanse) gewoonte op het schip dat verjaardagen georganiseerd worden door je vrienden en niet door jezelf, dus het werd een heuse surprise party. En ik kan jullie vertellen, mijn eerste interculturele verjaardagsfeest leverde heel wat grappige momenten op (wauw hoe kunnen Afrikanen dansen!). Het was geweldig:)

Ook zaterdag was weer een bijzondere dag: we organiseerden Christmas in July. Hoewel niet veel mensen meededen, was het een gezellige dag. We bakten ruim tweehonderd Christmas cookies, deden een kerstbingo en hadden een diner met patat. Okee, dat was misschien niet kerstachtig, maar wel speciaal;) Na het diner gaf Felix ons een tour in de engine rooms van het schip. De dag sloot ik af door met Laurianna een rondje op het dock te lopen en de zonsondergang te zien vanaf deck 7.

Zondag begon met een rustig ontbijt en een wasje draaien. 's Middags hielden we quarantine church door met elkaar te zingen en een preek te kijken. 's Avonds mocht ik voor de eerste keer de Dutchie night meemaken, die al jaren wekelijks georganiseerd wordt door een van de Nederlandse families aan boord. En daar kon appeltaart natuurlijk niet ontbreken!

Aan alle vrije dagen komt ook weer een eind, dus vandaag sta ik gewoon weer lekker in de dining room, om met mijn team te zorgen dat het buffet en de koffie en thee klaarstaan en alle borden weer afgewassen worden. Ik vermaak me hier dus wel!

Bedankt voor jullie betrokkenheid en tot de volgende blog,
Denise

(Mocht je financieel willen steunen, dan kun je een bedrag overmaken naar NL75 ABNA 0411 4677 78 onder vermelding van #5432 Denise Gorissen)

Gebedspunten:
- Opening van grenzen zodat de Afrikaanse crew met verlof kan;
- Een goed verloop van de meeting aanstaande woensdag en een mogelijkheid tot het krijgen van een special arrangement, zodat alle crew aan land mag;
- Gods leiding en wijsheid in het plannen van een nieuwe field service;
- Gods leiding voor mij als ik mag nadenken over het wel of niet aannemen van het aanbod om Dining Room Manager te worden.

  • 28 Juli 2020 - 11:30

    Astrid :

    wat goed om te horen dat je het naar je zin hebt aan boord. Tussen de regels door zie ik een hele grote glimlach, die ik ook op de foto's terug zie!. Geniet van je tijd daar en geniet van de plek die God je geeft binnen het team.

    Wees een zegen.
    Liefs, Astrid

  • 28 Juli 2020 - 14:03

    Remco :

    Wat gaaf om te lezen en de foto's te zien! Wat een geweldig mooie ervaring doe je nu al op! God bless!

  • 10 Augustus 2020 - 07:54

    Annemarie:

    Denise. Goed om te horen dat het goed gaat,de quarantaine voorbij is en je bent begonnen aan je ta a k en opdracht. De quarantaine was niet fijn maar ik las dat je die nuttig hebt besteed. Zal daarom ook een gezegende tijd zijn geweest. Sterkte bij alles en weet dat Hij het is die in alles kracht(en) geeft. Groetjes Annemarie v

  • 10 Augustus 2020 - 14:01

    Arwi Valk:

    Hoi Denise,

    Wat mooi om je verslag na thuiskomst van vakantie te lezen. Ik wordt er erg enthousiast van. Ik dacht bij het lezen: deze ervaring moet vast levensveranderend voor je zijn; zoveel indrukken, zoveel leermomenten, zoveel culturen. Geweldig. Dat het geen vakantiereis is, dat besef ik ook. Er zullen zeker wel eens momenten zijn dat je je familie erg mist en er is natuurlijk niet veel privacy aan boord. Toch zullen de bijzondere momenten overheersen. Ik hoop dat het schip gauw opnieuw een nieuwe bestemming krijgt zodat jullie met elkaar kunnen gaan doen waarvoor jullie geroepen zijn.
    Ook fantastisch om in een hechte omgeving te zijn waar je je geloof met elkaar kunt delen en van elkaar kunt leren.
    Ik wens je het allerbeste. Geniet van alles en ik bid voor je.
    Hartelijke groet,
    Arwi

  • 13 Augustus 2020 - 10:16

    Denise Gorissen:

    Heel erg bedankt voor jullie betrokkenheid en gebed! Ik voel me daardoor enorm gedragen! Veel zegen in Nederland.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Denise

Kushe, Wat leuk dat je me volgt tijdens mijn reis met Mercy Ships, eerst als Dining Room Team Leader, daarna Executive Assistant en Receptioniste, en nu als HOPE Center Facilitator! Op deze pagina blog ik maandelijks over het leven aan boord van de Global Mercy, een (letterlijk en figuurlijk) bewogen bestaan. Shalom, Denise

Actief sinds 04 Maart 2020
Verslag gelezen: 430
Totaal aantal bezoekers 21270

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2023 - 09 Juli 2024

Mercy Ships - Sierra Leone - 2023/2024

15 Februari 2023 - 15 Juli 2023

Senegal - 2023

28 Januari 2022 - 14 Februari 2023

Mercy Ships - Senegal 2022

09 Juli 2020 - 31 Januari 2022

Mercy Ships - Shipyard 2020-2022

Landen bezocht: